Ik heb een handmatige analyse gedaan van de SessyTelemetrics data en daarbij geprobeerd een beeld te krijgen van de RTE (Round Trip Efficiency). Het viel me namelijk op de de waardes die bij 'sessy_exported_energy_wh' en 'sessy_imported_energy_wh' zulke verschillende getallen gaven dat het lijkt alsof deze meters af fabriek al andere waardes geven. Toch zie ik in de logfiles dat de waardes bij installatie netjes op 0 zijn begonnen. Inmiddels zie ik echter dat deze tellers een factor 2 verschillen. Dat zou een RTE van 50% betekenen en dat lijkt me onmogelijk? Is er iemand die meer weet over deze waardes en wat de betrouwbaarheid daarvan is?
Wat ik daarna heb gedaan is dat ik steeds op kantelpunten (van laden->ontladen of van ontladen->laden) de efficiency heb berekend. Hierbij heb ik de capaciteit van de batterij op 5Kwh gesteld en de SoC verschillen op die kantelpunten gebruikt om de geleverde of geladen energie af te zetten tegen de wh waardes van bovengenoemde variabelen. Daarbij valt op dat de efficiency van het laden zo'n beetje 80-85% is en dat de efficiency van het ontladen 95-99% is. Dat lijkt me niet te kloppen.
Ik ben benieuwd naar de gedachtes die anderen hierbij hebben en het zou zeker gewaardeerd worden als Sessy hier een reactie op zou kunnen geven.
state of charge | exported wh | imported wh | delta exported | delta imported | export eff | import eff |
90 | 1678 | 6933 | ||||
100 | 1678 | 7515 | 0 | 582 | 86% | |
99 | 1709 | 7526 | 31 | 11 | ||
100 | 1709 | 7555 | 0 | 29 | 172% | |
76 | 2895 | 7557 | 1186 | 2 | 99% | |
100 | 2895 | 8980 | 0 | 1423 | 84% | |
64 | 4682 | 9000 | 1787 | 20 | 99% | |
100 | 4682 | 11194 | 0 | 2194 | 82% | |
98 | 4779 | 11244 | 97 | 50 | 97% | |
100 | 4779 | 11305 | 0 | 61 | 164% | |
86 | 5437 | 11306 | 658 | 1 | 94% | |
100 | 5463 | 12175 | 26 | 869 | 81% | |
88 | 6069 | 12190 | 606 | 15 | 101% | |
100 | 6069 | 12924 | 0 | 734 | 82% | |
74 | 7357 | 12925 | 1288 | 1 | 99% |
RTE meet je door te bepalen wat (import 0->100%) / (export 100 -> 0%) is.
Je kunt niet zomaar de getallen bij x% lading pakken en die delen op de getallen van y% lading. Begin eens met getallen noteren bij 100% lading en 0% lading.
Los daarvan ben ik ook wel benieuwd naar de nauwkeurigheid van de CT klemmen van die totalisers. Als daar veel drift op zit, mag je de zuivere totaliser ook niet eens gebruiken maar moet je (zoals jij ook al deed) de deltas tussen twee uiterste standen (0% en 100%) telkens gebruiken om de meetfout zo klein mogelijk te houden.
@heuvele
Voorbeeldje bij jouw getallen: op de 1-na-laatste rij heb jij bij 100% lading 6069 kWh export. Stel dat je die batterij helemaal tot 0% laat leeg lopen, dan kom je op een tellerstand van ongeveer (6069 + 5200) = 11269 kWh. De totaliser voor import stond bij 100% op 12924 kWh. Dus, dan is de RTE van deze batterij ongeveer (11269 / 12924) *100% = 87%. Best redelijk lijkt mij.

De bruikbare capaciteit van de batterij is toch 5Kwh en niet 5,2? Ik gebruik overigens geen CT klemmen maar de P1 meter van Sessy. Ik zal morgen eens kijken naar de 100%-0% getallen en die hier posten
Ik sluit mij geheel aan bij Mausy. Pas wanneer je al een hele lange periode overziet (vele maanden, jaren) zou je kunnen denken dat de SoC verwaarloosbaar is t.o.v. de totalen. Maar jij hebt 'm pas net. Dus wanneer jij zegt "ik heb er 12 kWh in gepompt en maar 6 kWh uit gekregen!" maar er nog 5 kWh in zit dan houd je natuurlijk jezelf voor de gek.
Twee opties: Je moet pas in November 'ns data gaan vergelijken, of je moet de metingen doen op de zelfde SoC levels.