De 48V poort op mijn 3 Sessy's wil ik, zoals zovelen hier, gebruiken voor noodstroom. Echter met de huidige FW is het niet mogelijk om een minimum SoC (State of Charge) op te geven, dus als je bv Nul Op Meter of Dynamische Modus draait dan wordt meestal vrolijk je Sessy(s) compleet naar 0% SoC leeggetrokken. Dat is niet handig als je je Sessy(s) ook in wilt zetten voor noodstroomvoorziening via de 48V poort.
Een oplossing is de mogelijkheid om via de 48V poort de batterijmodules in de Sessy te kunnen laden. Je zou hiervoor een aggregaat in kunnen zetten, aangezien een brandstof een hoge energiedichtheid heeft en je een brandstof zoals Aspen 4 lang op kunt slaan. Gangbare aggregaten zijn redelijk betaalbaar en geven 230V AC af. Om van 230V AC naar 48V DC te gaan zou een omvormer gebruikt kunnen worden. Ik had daarbij de MeanWell NPP-1200-48 gevonden, en zou graag willen weten of die bruikbaar is om van een aggregaat zijn 230V om te zetten naar de gewenste voltage(s) om de Sessy(s) via de 48V bus bij te laden.
In mijn geval heb ik 3 Sessys, dus als 1 gebruikt wordt om noodstroom te leveren kan ik een van de 2 andere Sessys opladen.
Alvast bedankt voor het meedenken en je antwoord.
Het gene wat ik je kan vertellen is dat de omvormers in de sessy's ook MeanWell is.
@Frank66 het klinkt een beetje vreemd allemaal. Een agregaat gebruiken om je accu weer mee op te laden? Ik zie wel situaties waarin dat nuttig is, namelijk zodat je maar 1 uurtje het agregaat laat draaien en de rest van de tijd de batterij gebruikt. Maar de accucapaciteit in een Sessy is relatief duur. Dus als je accucapaciteit wilt reserveren voor nood kun je mijns inziens beter een aparte losse accu daarvoor kopen. Dus geheel los en apart van de Sessy. Dat is uiteindelijk waarschijnlijk stukken goedkoper.
@tuxxie Dankjewel voor je reactie. Het klopt dat Sessy een dure accu is, maar het grote voordeel is dat ik er al 3 van heb hangen en dus geen verdere accu's bij moet kopen. En zolang er (nog) geen instelling voor min. batterij-capaciteit is, kan het erg goed zijn op het moment van een langdurige stroomuitval dat dan net de Sessy's leeg zijn ... een mogelijkheid om die dan bij te laden overdag om ze 's avonds te kunnen gebruiken zou ideaal zijn (naar mijn mening). Een aggregaat moet je buiten laten draaien vanwege uitlaatgassen en geluid, maar ik zou niet zo graag die 's nachts buiten laten staan draaien (nachtrust en er zijn helaas altijd lieden die niet met hun handjes van andermans spulletjes af kunnen blijven).
Ik zal in parallel hieraan ook een 12V pad vervolgen voor noodstroom; ik ben zendamateur en actief lid van DARES (noodcommunicatie). En daarvoor heb je vaak 12V en eventueel 12V mobiel nodig, vandaar ook aggregaat 🙂
@leoniq Dankjewel voor je reactie. Het klopt inderdaad dat Sessy MeanWell omvormers gebruiken ... mijn 2 Sessy V1.5 hebben ze. Ik hoop dat iemand kan bevestigen dat die die ik in mijn vraag had kan bevestigen als bruikbaar daarvoor, of evt een andere merk/type kan aanbevelen.
@frank66 Leuk. Ja ik heb het anders gedaan. Naast mijn twee Sessy's heb ik twee losse 24V 100Ah lifepo4 accus als noodstroom situatie. Die probeer ik tussen 100% en 50% te laten jojo'en, maar soms ('s winters) laat ik ze ook maandenlang met rust op ~70% SoC. Hiermee heb ik voor ~€1250 3 a 5kWh reservestroom. Ik heb wel gedacht over een low voltage systeem in huis, maar daar voorlopig van afgezien omdat ik te veel breekwerk moet doen voor de leidingen en de leidingen erg duur zouden worden. Ik zat te denken aan 24V of 48V. 12V is echt rampzalig qua kabelverliezen, terwijl 24v->12V Dc-Dc converters voor een paar dubbeltjes te koop zijn. Bijkomend voordeel is dat zo'n converter er weer mooi 12V van maakt, ongeacht of -ie 27V of 16V aangeboden krijgt. Misschien doe ik het ooit nog 'ns...
Succes!