Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de batterij te begrenzen, zodat deze langer mee gaat. In het specifiek zou ik graag de batterij binnen 10 - 90% SoC willen laten lopen.
Nu laad mijn Sessy constant van 100% --> 0% --> 100%, wat de levensduur niet ten goede komt.
Is dit mogelijk, of word hier aan gewerkt? Heeft de Sessy intern al overcapaciteit waardoor "0%" niet echt 0% op de cellen zelf is?
Overweeg om dit anders toch maar via home assistant te doen, omdat ik daar wat meer controle heb, maar aan de andere kant is dit eigenlijk mijn enige verzoek.
Uiteraard zit beveiliging al in de Sessy, 0% is niet 0 volt spanning in de accu, bij 100 % het zelfde,
Uiteraard kun je ook zelf aansturen en niet verder gaan dan de range van 10% tot 90% Misschien kan iemand van Sessy aangeven hoeveel je accu evt langer mee gaat als je deze 20% accu vermogen niet gebruikt, als dat minder dan 20% langere levensduur van je accu is, heeft het limieteren geen zin.
Daarbij komt ook de vraag heeft vol vermogen laden en ontladen invloed op de levensduur van de accu t.o.v. bv 80% vermogen laden/ontladen.
De chemie van een Lithium ion MNC batterij (Mangaan Nikkel Kobalt) zoals die in elektrische autos zit, kan door constant van 0 tot 100 procent laden en ontladen capaciteit verliezen of zelf beschadigen. Vooral de Nikkel electrodes kunnen voor kortsluiting zorgen. Dit soort techniek wil je niet in huis hebben.
In de Sessy's zitten Lithium ion FP cellen (Lithium ion IJzer Fosfaat). De chemie van deze batterij laat wel toe om van 0-100 procent te laden en ontladen binnen een veilige marge (door verborgen capaciteit). Bovendien kan LFP meer dan 6000 cycli verwerken terwijl Lithium ion MNC zo'n 3000 cycli aankan.
Beperken van de SOC is niet nodig voor een LFP batterij om de levensduur te verlengen.
Het is echter wel bekend dat ook LiFePO4 cellen nut hebben van het limiteren van de SOC, en gezien dit een investering is waar ik zo veel mogelijk cycles (tot waar redelijk) uit wil halen zou ik dit graag willen onderzoeken.
Er is een reden waarom ook autos op LiFePO4 ook vaak niet letterlijk tot 100% of 0% geladen worden, maar er intern nog marges gehouden worden.
Zou inderdaad ook graag willen weten of het limiteren van de laadsnelheid ook nog nut heeft, gezien temperatuur en laadsnelheid ook de levensduur impact.