Hi, als je meerdere batterijen hebt, moet je ook meerdere Charge en Discharge helpers maken (bij 3 Batt > 3x helper Charge en 3x helper Discharge)?
Dank voor de feedback.
Om Sessy te koppelen met Home Assistant heb je de ha-sessy community integratie nodig.
PimDoos/ha-sessy: Home Assistant integration for SessyHoe werkt dat eigenlijk?
Installatie
Home Assistant Community Store (HACS)
Installeer eerst de HACS integratie. Dit maakt het een stuk makkelijker om de integratie in de toekomst te updaten, en het geeft toegang tot meer community integraties voor Home Assistant.
Instructies: HACS Installatie. Om HACS te gebruiken heb je een GitHub account nodig.
Na installatie van HACS: Klik hier om de Sessy integratie installeren in HACS
Handmatige installatie
Wil je HACS niet gebruiken? Dan kun je de Sessy integratie handmatig installeren door de meest recente release te downloaden en de 'custom_components/sessy' map te kopieeren naar de 'custom_components' map in de configuratiedirectory van Home Assistant. Herstart Home Assistant om de integratie te kunnen gebruiken
Let op: bij een handmatige installatie moet je deze stappen na iedere update van de Sessy integratie opnieuw uitvoeren.
Configuratie
Na de installatie en een herstart van Home Assistant worden Sessy-apparaten op het netwerk meestal automatisch gevonden.
- Open de instellingen van Home Assistant
- Ga naar apparaten en diensten
- Voeg een integratie toe
- Zoek naar 'Sessy'
- Voer de hostnaam van de Sessy Dongle (Sessy-XXXX.local), de gebruikersnaam en het wachtwoord (zie de sticker op de Dongle) in
Als alles goed is gegaan is jouw Sessy nu beschikbaar als apparaat in Home Assistant. Voer deze stappen uit voor alle Sessy Dongles (batterij en meter)
Aanvullende sensoren voor energiedashboard
Sessy biedt via de API (nog) geen energiedata aan. Deze kun je wel laten berekenen op basis van de vermogensmetingen d.m.v. Riemann Som helpers. Hier staat beschreven hoe dat werkt
Maak twee Riemann Som helpers aan via Home Assistant Instellingen > Integraties > Helpers > Nieuw:
- Sessy Battery Charged:
- Input sensor: Sessy Power Charging
- Sessy Battery Discharged:
- Input sensor: Sessy Power Charging
Gebruik de volgende opties voor de Riemann Som helpers:
- Integration method: Left Riemann sum
- Precision: 2 decimals
- Metric prefix: k (kilo)
- Time unit: Hours
Beste Pim,
Allereerste heel erg bedankt voor het ontwikkelen van de GitHub integratie. Hij is ook ontzettend handig voor een newbie om mee te werken en had een flink werk moeten zijn - dus mijn dank is groot!
Echter, de laatste tijd - na best veel updates van HA en HA core, merk is dat de Sessy integratie wat minder stabiel is geworden. Na het herstarten van het hele systeem (niet alle code refresh) moet ik best vaak de Sessy Dongle firmware opnieuw laten installeren (reset) via de IP login om de integratie weer verbonden te krijgen in HA. Deze workaround werkt wel maar het is niet alleen een beetje onhandig maar ik vrees een beetje voor mn Sessy dongle als ik meerdere keer per dag (ben op dit moment vrij hard aan het uitbreiden van mn systeem thuis) een firmware refresh moet doen om de integratie weer te kunnen zien in HA.
Heeft iemand anders dit ook gemerkt de laatste tijd of ben ik het alleen? Misschien doe ik zelf iets fouts.
Dank nogmaals Pim en alvast de community voor feedback!
G.
Bij instabiele verbinding kun je het beste de verbinding met de Sessy dongles aanpassen zodat je het IP-adres gebruikt in plaats van de Sessy-Dxxx.local hostname. Dat doe je via de optie 'reconfigure' in Home Assistant: Settings > Integations > Sessy > [...] > Reconfigure.
Het is daarnaast verstandig om het IP adres van Sessy vast te zetten in je router, zodat deze niet wijzigt bij een herstart.
Controleer ook even of je de meest recente versie van de Sessy integratie hebt. Op dit moment is dat 0.9.3 (stable) en 1.0.2 (beta).
Inmiddels is het overigens niet meer nodig om helpers aan te maken voor het energiedashboard: Dit is geïntegreerd.
@pimdoos Perfect! Precies dat heb ik al inmiddels gedaan en hij werkt nu weer vlekkeloos.
Sowers bedankt voor de reactie nog.