Skip to main content
48V poort met een V...
 
Meldingen
Alles wissen

48V poort met een Victron omvormer, simple opstelling

8 Berichten
5 Gebruikers
2 Reactions
292 Bekeken
(@jartje)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Hoi, 

Ik heb al een paar jaar een Sessy en was blij te lezen dat de 48V poort is geactiveerd. Doel van het aansluiten op de 48V poort is voor mij bij stroomuitval nog enkele apparaten (met name verwarmingsketel, koelkast / vriezer) van stroom te kunnen voorzien via een Victron Phoenix 48/800 omvormer. Deze zou ik 1 - 2 dagen in de lucht moeten kunnen houden. 

Snel dan ook ingelezen in de basisbeginselen van gelijkstroom installaties, omvormers en met een jnicon-poort, solderen!

Voor een combinatie met de genoemde omvormer wordt aangeraden 6mm2 kabels te gebruiken vanwege de hogere stroomsterktes. De gevraagde jnicon stekker was binnen no-time in huis (dank!!) en dankzij Remy een duidelijke hint wat + en - is. Voor het solderen van de 6mm2 kabels aan de jnicon connector is een 100W soldeerbout nodig om voldoende warmte in de dikkere kabels te krijgen. Gebruik om de uiteinden die aan de connector moeten worden gesoldeerd te vertinnen  soldeerflux zodat het vloeibare tin goed tussen de koperdraden dringt. De aansluitingen op de connector heb ik voorzien van een druppel tin en daarna de vertinde kabel op de connector gedrukt terwijl deze verhit wordt met de soldeerbout.  

In de + kabel heb ik nog een zekering van 30A opgenomen en de uiteindes voor de omvormer heb ik voorzien van adereindhulzen om deze netjes te kunnen monteren. Om te zorgen dat apparatuur die op de 230V uitgang van de omvormer netjes geaard blijft, heb ik de aardaansluiting van de omvormer verbonden met een aarddraad in een nabijgelegen lasdoos. Omdat ik de Sessy op de vloer heb staan moest ik deze op enkele stenen zetten om voldoende ruimte voor de connector te krijgen.

Om te controleren of + en - goed zijn aangesloten heb ik eerst een multimeter op de vrije kabeluiteindes gezet (zorg ervoor dat de uiteinden elkaar niet kunnen raken anders krijg je kortsluiting!) en daarna de connector in de 48V poort geprikt. Met een volle Sessy kreeg ik keurig ca. +55V op het display van de multimeter te zien. 

Voordat ik de kabels op de omvormer heb aangesloten heb ik de koppelingsprocedure gestart zodat de poort spanningsloos wordt. Omdat ik de multimeter nog had aangesloten kon ik controleren of de spanning eraf was. De spanning begon direct, maar langzaam, terug te lopen. Dus als je de kabels binnen enkele minuten op de omvormer aansluit moet je niet schrikken van een klein vonkje, dat is de rest-spanning. 

Na het aansluiten van de omvormer de duidelijke koppelingsprocedure vervolgd en ter controle een elektrisch kacheltje aangesloten op de omvormer. Het opgenomen vermogen kwam keurig in beeld van de koppelingsprocedure die ik daarmee kon afmaken. 

Met deze laatste stap is mijn installatie (zonnepanelen, Sessy, elektrische boiler met Solyx aansturing en de Victron 48V "backup") nu compleet!

 


 
Geplaatst : 13/08/2025 8:15 pm
Gert Jan reageerde
pibri
(@pibri)
Berichten: 10
Active Member
 

Mooi duidelijk verhaal. Ik ben nog steeds op zoek naar de Junicon connector. Hoe gaat die koppelingsprocedure in zijn werk?


 
Geplaatst : 13/08/2025 8:55 pm
 DJP
(@djp)
Berichten: 116
Estimable Member
 

@jartje mooi dat het werkt!

 

@pibri de stekker kun je gewoon bij Sessy aanvragen. Zie https://www.sessy.nl/sessy-bus/ voor meer info


 
Geplaatst : 14/08/2025 11:06 am
(@jartje)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

@pibri 

De "koppelingsprocedure" houdt feitelijk niets anders in dan dat de 48V poort tijdelijk spanningsloos wordt gemaakt om de omvormer veilig aan te kunnen sluiten. De schermen die je ziet spreken voor zich met zelfs nog een optie om een noodstop te maken mocht blijken dat iets niet goed is aangesloten.


 
Geplaatst : 14/08/2025 10:59 pm
pibri
(@pibri)
Berichten: 10
Active Member
 

@DJP en @Jantje

Bedankt, mailtje gestuurd naar Sessy. En de "procedure" had ik al zo in mn "hoofd". Ik heb t ook aangelegd naar Twan zijn voorbeeld.


 
Geplaatst : 15/08/2025 10:22 am
(@henk45)
Berichten: 7
Active Member
 

hallo Sessy fans,

bij deze een verslag van mijn "48V poort avontuur" in ruil voor de gratis Jnicon stekker. Heb het allemaal simpel gehouden, de Sessy die ik heb is met een Jnicon plug verbonden met een Victron 48/500W omvormer om de koelkast, wat lampjes en eventueel de cv-pomp te voeden in geval van netstroom-uitval.

Solderen van twee 1 meter 6 mm2 kabels laten doen bij een apparaten-reparatie bedrijf, Daarna Victron mooi opgehangen, aarding met klem op een cv buis.

Wel zelf twee adereindhulzen aangebracht. 

Geen extra zekering of wat dan ook (niet nodig volgens Victron). Wat testen gedaan en werkt prima !

Opmerking  1 : De connectie-procedure in de webinterface blinkt niet uit in duidelijkheid

Opmerking 2 : Tijdens simulatie van netstroom-uitval kwam een eigenaardigheid van de Sessy naar voren. Het batterij-percentage maakt een enorme sprong omlaag tussen 230V eraf en later weer erop. En bij herstart van 230V voeding duurt het zo'n 10 minuten voordat de Sessy weer normaal funcioneert.

Voorbeeld; Bij 230V eraf 80%, dan 20 minuten LED lamp van slechts 7W laten voeden door Victron, 230V er weer op : percentage is 43%......

Heb het gemeld bij de Helpdesk, Het percentage wordt weer gecorrigeerd als de batterij weer op 100% wordt geladen.

Misschien iets voor een volgende firmware versie om dit te fixen.

Tot slot : dank aan forumlid Remy_Wegman aan wiens posts ik veel heb gehad !

 

 


 
Geplaatst : 09/10/2025 4:41 pm
(@tuxxie)
Berichten: 161
Estimable Member
 

@henk45 Een opmerking: dat aarden aan de CV installatie mag eigenlijk écht niet. En als je dat advies in de wind slaat, controleer dan op zijn minst dat de CV daadwerkelijk geaard is door dit door te meten. Zeker, die hoort geaard te zijn, maar controle is beter dan vertrouwen, en je weet nooit of iemand misschien ooit een stuk leiding vervangen heeft door meerlaagsbuis (die geleidt niet).


 
Geplaatst : 09/10/2025 6:15 pm
(@henk45)
Berichten: 7
Active Member
 

@tuxxie

dank voor je opmerking

maar heb het getest, cv-buis is geaard, en ook de aarde-contacten in de schuko 230V contactdoos op de Victron. 


 
Geplaatst : 09/10/2025 6:41 pm
Tuxxie reageerde
Deel: