ik lees van alles over uitzetten van sessy als EV laadt, maar mijn overweging om één/ meerdere sessys of andere thuisbatterijen aan te schaffen is juist het laden van de EV mbv de thuisbatterij. Het lijkt alsof niemand deze overweging heeft op dit forum. Zijn er andere redenen dan omzetverliezen om dit niet te doen? En hoe groot zijn die omzetverliezen dan? Ik zou het het jammer vinden dat als we op een zonnige dag 25KWh opwekken we daar straks 0,25 cent/kwh voor krijgen en/of daar nog steeds terugleverkosten over betalen (bij een vast energiecontract).
Dag Anneke,
De belangrijkste reden om het niet te doen is uiteraard het omzet verlies. Hoeveel is dat? van elke 5 kWh die je Sessy ingaat komt er maar 4 kWh uit.
Geen idee hoeveel Sessy's je hebt, Laat ik uitgaan van 1 Sessy en in de avond je auto laden. Dan kun je dus ongeveer 4,5 kWh naar je EV sturen de rest van de stroom voor de EV zal uit het net moeten komen, De rest van de nacht zal stroom voor de woning ook het het net moeten komen omdat de Sessy leeg is. De voordelen van de EV opladen uit de Sessy zijn dus niet zo groot.
Wanneer je in de ochtend als Sessy weer gaat laden op Zonnestroom en er zit nog veel stroom in de Sessy, dan had je dat beter in je EV kunnen laden.
EV overdag opladen met PV stroom is de beste oplossing. ( indien mogelijk)
hoi Peter,
Dank voor je reactie. Ik snap dat 1 sessy voor het laden van een EV onzinnig is. Maar ik lees op dit forum dat er ook heel wat gebruikers zijn die er 2 of 3 hebben. Een auto is overdag meestal niet bij huis, dus thuisbatterijen lijken dan een logische investering om al die zonneenergie van de panelen op te slaan om later daan de auto terug te leveren. Maar kennelijk wordt dat weinig gedaan. Gebruiken anderen met meerdere sessys die extra sessys dan alleen om te verdienen op de energiemarkten? Of verbruiken ze zoveel electriciteit in hun huishouden en is dat de reden is om er meer dan eén aan te schaffen.
@anneke Ik denk dat de gebruikers héél divers zijn. Van mensen die er per se op willen verdienen via mensen die geinteresseerd zijn in de diverse gebruiksmogelijkheden tot mensen die zich voorbereiden op het tijdperk na salderen tot mensen die het geen bal kan schelen dat het niet rendeert maar het voor het klimaat doen of uit principe. Je gaat hier dus geen homogeen antwoord krijgen.
Of het voor jou kan renderen is maar de vraag, want 6 Sessy's zijn samen 30 kWh en een EV heeft vaak al een grotere accu dan dat. Maar wij kennen je EV stroombehoefte niet, wellicht hoeft er dagelijks maar een paar kWh in om 'm weer te vullen en wil je terecht per se dat dat je eigen PV stroom is.
Dus dan komen we bij het stukje techniek aan. Volgens mij is er nu geen laadpaal die kan samenwerken met een Sessy. Dus Je zult de Sessy en laadpaal gedurende de EV laad periode in ieder geval in een mode moeten hebben waarbij ze nooit beide NoM doen, want dan gaan ze elkaar tegenwerken. Eén van beide NoM werkt volgens mij wel; je kunt de laadpaal met een vast vermogen laten laden en de Sessy opdragen zoveel mogelijk NoM te behalen, andersom kan ook; de Sessy met een vast vermogen laten leveren en de laadpaal vertellen dat hij maar moet zorgen dat de P1 meter de nul houdt. Dit zul je zelf moeten regelen, met een HA of op een andere manier.
En ja, er zullen vast en zeker gebruikers zijn die eenzelfde uitdaging hebben en die allicht een eigen oplossing hebben bedacht.
Succes!
Hallo Anneke,
mij laad soms wel uit de batterij (6 stuks) sla mijn auto bij thuiskomst minder dan 50% vol is. Boven de 50% gebruik ik hem als buffer en laadt hij alleen op als hij thuis is en de zon schijnt. Ik heb dat in Home Assistant geprogrammeerd. Je hebt inderdaad omzet verliezen maar het is beter dan energie weggooien of er een terugleverboete voor betalen
Zoals je leest Anneke heeft iedereen een eigen idee om zo goed mogelijk zijn Sessy's in te zetten. Ik heb er 3. En wij hebben 2 EV'S. Afgelopen maand alles op puur zonnestroom gedraaid. Is een spelletje. Hoeveel pv heb je liggen, hoeveel % laadt je de auto. Hoe laat kan hij aan de stekker. Wanneer is er veel zon.
Is het doel zo min mogelijk van het net halen? Welk contract heb je?
Maar ik laadt altijd eerst de Sessy's, die zijn rond 12.00 vol. Daarna de EV. Gebruik 1 fase kabel om niet de sessy's te snel leeg te trekken. Dit terwijl in mijn geval de sessy's dan niet hoeven bij te springen. Hoe later op de dag dan moeten ze bijspringen. Dan laat ik dat totdat de Ev genoeg heeft en het huis genoeg heeft om niks te verbruiken. In het voorjaar en najaar wordt dat minder makkelijk. Dan staat de EV via XOM uit en die laadt puur uit het net.
Met andere woorden is het slim gebruiken van je systeem.
Suc6.
dank voor de reacties! Verhelderend. Gelukkig zijn er bezitters die hun auto laden met behulp van thuisbatterijen. Het lijkt ook zo logisch als je een overvloed aan zonnenergie opwekt op momenten dat er geen auto voor het huis staat om dit te gebruiken.
Toen wij over een batterij na aan het denken waren, leek het nog een goed idee om de batterij overdag te vullen met goedkope (zonne)stroom en dat 's avonds in de EV te stoppen. Maar... Bij aanschaf van de batterij zijn we overgestapt van een vast op een dynamisch contract en dan liggen de kaarten opeens heel anders. Het is dan minder rendabel om de batterij aan het eind van de dag leeg te laten lopen in de auto en vervolgens het huis te moeten voeden met duurdere import. Ik heb inmiddels een OCPP-compliant lader. Die laadt de auto op de meest prijsgunstige momenten. Hij houdt ook (een beetje) rekening met het feit dat ik zonnepanelen heb. De auto laad ik op de thuiswerkdagen daardoor tijdens de goedkope momenten met netstroom. HA schakelt de batterij dan even uit. De batterij voorziet vervolgens in de vraag van de rest van het huis tijdens de duurdere momenten. Of dit een strategie is die jaar-rond gunstig is weet ik nog niet. Daar heb ik nog onvoldoende data voor.