De 48V-poort
De 48V-poort kan dienen als een kleine noodstroomvoorziening, bijvoorbeeld voor verlichting, het opladen van diverse apparaten of het draaiende houden van een server. Hoewel 48V een relatief veilige spanning is, kunnen stromen bij kortsluiting of andere fouten flink oplopen. Sessy is niet aansprakelijk voor eventuele schade aan je eigen apparatuur of aan Sessy zelf. Houd je aan de volgende richtlijnen om alles veilig en operationeel te houden:
- Maximale continue stroom: 20A, met piekbelastingen tot 30A.
- Niet langer dan een week zonder netstroom: Hoewel het BMS de batterij veilig houdt, kan een volledig ontladen batterij die te lang niet wordt opgeladen te ver ontladen raken om nog te mogen opladen. De firmware van Sessy blokkeert dat dan.
- Extra-beveiliging: De 48V-poort is beveiligd door het BMS. Bij overbelasting of een lege batterij schakelt het BMS de poort automatisch uit. Een externe zekering is niet verplicht, maar kan wel een extra laag bescherming bieden.
- Meerdere Sessy’s koppelen? Wil je de 48V-poort parallel aansluiten op een off-grid omvormer? Dat kan, maar niet zomaar. Omdat elke Sessy een ander batterijniveau kan hebben, is het niet netjes om de 48V-poorten direct te koppelen. Wil je toch meerdere batterijen gebruiken voor de omvormer? Dan dien je de stroomrichting alleen van de Sessy’s naar de omvormer toe te staan, bijvoorbeeld met een diodemodule of een ‘ideale diode’ om verliezen te beperken.
In de bijgevoegde afbeelding vind je een voorbeeldopstelling.
Gebruikte materialen
- 6mm²-kabel
- Zekering TMC 71C 30A
- Diodemodule: QUINT-DIODE/48DC/2X20/1X40
- Victron Phoenix 800W
Je kunt de uitgang van de omvormer eventueel via een ATS in de meterkast koppelen om automatisch of handmatig meerdere apparaten op de omvormer aan te sluiten. Een voordeel van de Victron Phoenix is dat hij bij een belasting onder de 15W naar standby gaat. Als je efficiëntie belangrijk vindt, is zo’n functie onmisbaar: sommige batterijsystemen die op papier zuinig lijken, kunnen door een hoog standby-verbruik ongemerkt wel 1000 kWh per jaar extra slurpen.
lastige vragen om hier meer nuttige informatie te krijgen zijn welkom!
Heel nice!! Even iets heel anders, maar ook betreffende deze zelfde 48V poort: Is er ook zicht op een extended battery pack aan deze poort of moeten de mensen die daarop wachten hun hoop laten varen en aan andere opties gaan denken? Want wachten op iets dat nooit komen gaat is niet zo nuttig immers...
Groetjes,
Maarten
En wat betreft de noodstroomvoorziening: Lijkt me leuk om te hebben, ook al heb ik ook reeds een enorme 3kVA UPS met 10 stuks 12V 18Ah loodgel accus eraan.
Hoe werkt dat dan? Welke onderdelen zijn dan van Charged te verkrijgen en welke niet? Met name die speciale 48V stekker is natuurlijk problematisch om zelf te sourcen... 😀
Maarten
Ik heb 2 sessy’s 1 met 48 aansluiting en 1 zonder. Is er een module om op de sessy zonder 48v aansluiting te realiseren?
Ik heb 2 sessy’s 1 met 48 aansluiting en 1 zonder. Is er een module om op de sessy zonder 48v aansluiting te realiseren?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik was me er niet van bewust dat niet op alles Sessy's deze voorziening beschikbaar is.
Ik heb 2 sessy’s 1 met 48 aansluiting en 1 zonder. Is er een module om op de sessy zonder 48v aansluiting te realiseren?
Ik heb een vrij recente Sessy en heb ook geen externe 48V poort. Wel een interne 48V aansluiting.
Hier ben ik begonnen met het assembleren van bovenstaande systeem 😀 ik zal de foto's later even in een apart topic zetten zodat we het hier puur over informatie van Sessy kunnen hebben 🙂 @twanvooijs Ik neem aan dat het BMS uitschakelt bij een te lage spanning. Welke spanning is dit? Ik kan dit namelijk ook in de Victron instellen en wil dit dat ietsje hoger zetten als extra vorm van beveiliging.
Ik heb een vrij recente Sessy en heb ook geen externe 48V poort. Wel een interne 48V aansluiting.
Ik heb meteen even opgezocht, dit is een XT90 connector.
Ik heb meteen even opgezocht, dit is een XT90 connector.
Ja die zijn wel erg gangbaar, i.t.t. de ronde 6 polige connector.
@vinniethefireman Als je een beetje handig bent kun je het zelf in elkaar solderen. Ik heb aan Sessy een extra 48VDC stekker gevraagd en deze er zelf ingezet. ik heb 2 Sessy's van het oudere type en 1 nieuwe. Vind het wel netjes als overal dezelfde stekkers opzitten.
Heel nice!! Even iets heel anders, maar ook betreffende deze zelfde 48V poort: Is er ook zicht op een extended battery pack aan deze poort of moeten de mensen die daarop wachten hun hoop laten varen en aan andere opties gaan denken? Want wachten op iets dat nooit komen gaat is niet zo nuttig immers...
Groetjes,
Maarten
Dat ligt aan de definitie van zicht op 😅.. we zijn goed op weg met het ontwikkelen van een batterijpack om dat te kunnen ondersteunen, de proto's daarvan zullen we dit kwartaal nog maken.. Sneak peak bijgevoegd. Naast handleidingen, commercie, customer support en andere zaken vormt de firmwareondersteuning waarschijnlijk de grootste bottleneck. Je merkt misschien wel dat er veel vraag is naar verschillende features, voor nu heeft deze ondersteuning binnen de firmware geen prioriteit. Wanneer dat wél het geval wordt, is helaas lastig te voorspellen.
En wat betreft de noodstroomvoorziening: Lijkt me leuk om te hebben, ook al heb ik ook reeds een enorme 3kVA UPS met 10 stuks 12V 18Ah loodgel accus eraan.
Hoe werkt dat dan? Welke onderdelen zijn dan van Charged te verkrijgen en welke niet? Met name die speciale 48V stekker is natuurlijk problematisch om zelf te sourcen... 😀
Maarten
Ik zou onze scope beperkt willen houden tot het leveren van die lastig te sourcen stekker. Als je de omvormer via ons zou moeten aanschaffen zorgt dat alleen maar voor extra kosten, doordat er dan nóg een partij in de keten zit.
Hier ben ik begonnen met het assembleren van bovenstaande systeem 😀 ik zal de foto's later even in een apart topic zetten zodat we het hier puur over informatie van Sessy kunnen hebben 🙂 @twanvooijs Ik neem aan dat het BMS uitschakelt bij een te lage spanning. Welke spanning is dit? Ik kan dit namelijk ook in de Victron instellen en wil dit dat ietsje hoger zetten als extra vorm van beveiliging.
Uit mijn hoofd is dat nu iets van 46V. We denken eraan om deze te verhogen naar 48V als er een gebruik wordt gemaakt van de 48V poort maar daar draaien nog testen voor. 48V zou een veilige ondergrens zijn voor de omvormer, bij een hoge belasting zal die iets eerder uitslaan terwijl er nog een beetje energie in de batterij zit maar dan blijft alles wel heel.
Dat ligt aan de definitie van zicht op 😅.. we zijn goed op weg met het ontwikkelen van een batterijpack om dat te kunnen ondersteunen, de proto's daarvan zullen we dit kwartaal nog maken.. Sneak peak bijgevoegd. Naast handleidingen, commercie, customer support en andere zaken vormt de firmwareondersteuning waarschijnlijk de grootste bottleneck. Je merkt misschien wel dat er veel vraag is naar verschillende features, voor nu heeft deze ondersteuning binnen de firmware geen prioriteit. Wanneer dat wél het geval wordt, is helaas lastig te voorspellen.
Nou dat klinkt wel positief toch? Ik bedoelde met "zicht op" iets als "ja we werken daar aan" versus "nee dat idee is een dikke streep doorheen gegaan". Ik maak uit je antwoord op dat zo'n extra battery pack wel op de markt gaat komen, alleen niet bekend op welke termijn dat dan zou zijn. Vind ik fijn!
Ik meld me graag als betatester aan als het zover is! 😇 😆 😀
Maarten
@twanvooijs Tot op heden strandt mijn avontuur bij de servicedesk die het ronde DC chassisdeel+stekker niet willen leveren.
Ik kan het ook met een andere stekker (of zonder) doen natuurlijk. Maar zou het wel mooi vinden als ik het meteen met de “officiële” stekker kan doen.
@vinniethefireman Dat is op instructie van mij natuurlijk, ik zal de komende weken iets opzetten om de stekkers aan te vragen via een formuliertje.
@vinniethefireman Dat is op instructie van mij natuurlijk
Ok. Ik dacht na een bericht op Tweakers, een bericht met instructies hier en een categorie “Deel 48v jouw anvontuur” dat er nu iets mogelijk zou zijn. Ik wacht het af 🙂