Skip to main content
Meldingen
Alles wissen

Accupakket te warm?

121 Berichten
17 Gebruikers
14 Reactions
2,180 Bekeken
1
Topic starter

Vanmiddag viel me op dat de Sessy was gestopt met laden. Het laden had ik handmatig gestart met 2100W vanaf 0% acculading. Bij ~68% is hij gestopt met de melding 'Sessy laadt niet, omdat het accupakket te warm is'. Bij fysieke controle leek de fan wel te draaien, maar voor mijn gevoel op een langzame stand. De Sessy voelde warm aan. 

Na herinstallatie firmware + van spanning af en weer aan leek de situatie niet te verbeteren (foutmelding bleef en fan bleef langzaam draaien). Na enige tijd (ca. 3 uur na eerste melding) is hij weer gaan laden en lijkt de fan ook weer op volle kracht te draaien.

Ik heb dit probleem nog nooit eerder gesignaleerd.

  • Firmwareversie sinds gisteren 1.6.9
  • Geluidsniveau 5
  • Ventilator-rooster is schoon
  • Ruimtetemperatuur is 22 graden

Is dit herkenbaar of ligt het aan de firmware? Ik ga er eigenlijk van uit dat bij een dergelijke ruimtetemperatuur gewoon op vol vermogen kan worden geladen van 0 naar 100%.

Frank

DJP 15/05/2024 7:28 pm

@frankb heeft de Sessy daarvoor ook nog ontladen? Deze melding komt wel eens voor als de Sessy lange tijd op hoog vermogen bezig is. Als de Sessy voor het laden al een tijdje niets deed dan is het wel iets om in de gaten te houden en Sessy in te lichten.

FrankB Topic starter 17/05/2024 9:40 am

Ik heb het even nagekeken en de Sessy is wel de hele tijd bezig geweest inderdaad (eerst ontladen, daarna gaan laden en tijdens dat laadproces te warm).

Rob Boomsma 20/05/2025 4:14 pm

@frankb vandaag wederom zelfde issue. Zie bijlage. Weet iemand of Sessy hiermee bezig is of gaat? Anders stuur ik ze een mail.

25 antwoorden
1

Gisteren bij mij ook hetzelfde probleem zoals frankb omschreven zelfde firmware 1.6.9

ruimte temperatuur 23 Graden

na een uurtje of twee werkte alles weer.

1

Zo net weer de beide accu's gestopt met laden i.vm. temperatuur te heet

1

Heb de accus nu een uur uitgezet, maar geeft nog steeds de melding accu,s te warm.

dit is toch wel vreemd aan het worden.

 

1

Vandaag het zelfde liedje geladen tot ongeveer 80% zijn weer gestopt accus te warm.

Ik heb gemeten op de bovenkant van kast en deze zijn beide maar 40 Graden

1

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe Sessy omdat de vorige een hard pulserend geluid ging maken. Het beschreven probleem van een te warme Sessy die zijn niveau terugschakelt heb ik bij de eerste Sessy nooit gehad! Nu wel! Hij hangt op dezelfde plaats, heeft dezelfde instellingen en schakelt continue terug bij laden en ontladen. Sessy een mail gestuurd en daarom weet ik dat het met warmte te maken heeft. Ik kan dat zelf niet zien. Firmware 1.8.6.

Dit bericht is gewijzigd 2 maanden geleden door Rob Boomsma
1

Het warmteprobleem zit in de afvoer van de opgewarmde lucht binnen de behuizing van de Sessy. Dat laat nu nog wat te wensen over. Daar gaat ook een firmware update niet veel aan veranderen. De relatief kleine ventilator van de omvormer aan de linkerkant heeft ook niet veel vermogen om de luchtstroom goed op gang te brengen binnen de behuizing. Door nu de weerstand in de huidige luchtstroom te verlagen kan de warmte sneller weg en zal de Sessy pas bij een hogere omgevingstemperatuur het vermogen terugregelen bij zowel het laden als het ontladen. 

Ik heb vandaag daarom de behuizing van Sessy verwijderd en besloten dat de gunstigste uitgang voor de luchtstroom aan de rechter zijkant is, ongeveer halverwege net boven het midden. Daar heb ik met een gatenboor drie openingen gemaakt met een diameter van ~3 cm. De gaten zitten met hun midden 22,5cm van de bovenrand en de rand van de buitenste gaten blijft tenminste 3 cm van de voor- en achterkant vandaan.

(Helaas kan ik nu geen foto/afbeelding toevoegen omdat het forum die optie (naar wat ik begrijp) pas toestaat als ik genoeg berichten hebt gepost.)

Voor de extra veiligheid raad ik wel aan om iets van een luchtroostertje zoals aan de onderzijde te plaatsen over deze gaten te plaatsen. Voor nu heb ik de gaten even open gelaten om te zien wat het resultaat is van deze noodzakelijke modificatie.

De Sessy hangt bij mij thuis in een trappenhuis aan de muur op de 3de verdieping sinds oktober 2023. Daar werd het laatst deze juni met de warme 30 graden dagen binnen in die ruimte ~25 graden Celsius. Na 2 uur en een kwartier viel het vermogen van het laden nagenoeg weg en bleef de Sessy doorladen op 40 Watt, want het accupakket was te heet geworden. Veiligheid boven alles, maar dat schiet niet op met de nog komende warme dagen in de komende jaren.

Remy_Wegman 23/06/2025 5:54 pm

@olaf_g Welke hardware versie is jouw Sessy?

Olaf_G 23/06/2025 6:10 pm

Revisienr.: v1.1.1
Productiejaar : 2023

En hierbij alsnog in de bijlage de foto die ik niet bij eerdere bericht kon toevoegen.

Sjefpostert 23/06/2025 6:15 pm

@olaf_g ik vind dit een interessant idee. Wat mij gisteren opviel is dat de ventilator nauwelijks werkte. Een luchtstroom was bijna niet te voelen en waarschijnlijk het gevolg van convectie. Kunt u bevestigen dat de ventilator bij u wel draait?

1

Update over de modificatie aan de luchtstroom in de Sessy (versie 1.1.1):

Ik heb de Sessy even een sessie zonder kap laten draaien om te testen waar de meeste warmte wordt gegenereerd. Wat blijkt is dat de omvormer voor de meeste warmte zorgt. De accu’s blijven relatief koel. Er ontstaat iets warmte  bij laden/ontladen van de accu’s zoals ook je mobiele telefoon warm wordt tijdens het laden. Dat is prima zolang de omvormer dan niet als een hete föhn de accu’s staat op te warmen. Goed, wat nu zult u zich misschien afvragen?

Zie afbeelding in de bijlage. (Ik zal een aantal andere afbeeldingen in nieuwe posts hieronder bijvoegen.)

Olaf_G 25/06/2025 4:28 pm

Het omleggen van de warme luchtstroom.

1

En de bijbehorende nieuwe gaten in de kap aan de linkerkant.

1

Alleen nog aan de rechterkant aan de bovenzijde eenzelfde gaten patroon als ik al eerder halverwege had gemaakt.

De accuzijde wordt nu passief gekoeld!

Remy_Wegman 25/06/2025 6:24 pm

@olaf_g ziet er goed uit, ben benieuwd naar het resultaat

DJP 25/06/2025 10:37 pm

@olaf_g ziet er netjes uit! Hoe heb je die gaten zo mooi gekregen? Lijkt wel gestanst ofzo?

Olaf_G 26/06/2025 9:28 am

@DJP
Dat gaat heel goed met een gatenboor voor metaal. Stansen of ponsen geeft wel een nog mooier resultaat. Dat heeft @Remy_Wegman gedaan bij zijn Sessy.
(Zie afbeelding van gebruikte gereedschap voor het maken van de extra luchtgaten in de kap van de Sessy met gatenboor.)

1

Voorlopig testresultaat in bijlage:

Thermisch beeld bij vol vermogen laden gedurende 1,5 uur. Dit is na het maken van drie extra gaten aan de linkerzijde in de kap van m’n Sessy (v1.1.1) en het intern blokkeren van de hete lucht uit de omvormer richting accuzijde. De accu’s zijn door deze aanpassing nu passief gekoeld. Zie eventueel details met beeld in eerdere posts van mij boven dit bericht.

Hieronder nog een bijlage.

Olaf_G 27/06/2025 3:04 pm

In deze afbeelding in de bijlage is goed te zien hoe de warmte op de muur uit de nieuwe gaten aan de linkerzijde van m’n aangepaste Sessy komen.

Olaf_G 27/06/2025 4:25 pm

En tot slot van dezelfde laadsessie op vol vermogen het warmtebeeld na 3 uur laden op ~2200W.
Zie bijlage voor afbeelding:
Die linker bovenhoek van de Sessy kast koelt na het stoppen van de laadsessie nu zelfs binnen 15 min. af tot iets boven omgevingstemperatuur. De temperatuur in de ruimte was rond de 22 graden Celsius.

1

Update over de modificatie aan de luchtstroom in de Sessy (versie 1.1.1):

 

Hier volgt de korte versie van de 30*C hittetest:

De gemaakte aanpassingen aan de Sessy (v1.1.1) werken naar behoren met stabiel resultaat bij een warme omgevingstemperatuur van 28*C - 30*C. De Sessy kan bij vol vermogen blijven presteren zonder een beroep te doen op de instelling “temperatuur afhankelijke vermogensbeperking”.

 

Opmerking:  De ruimte waarbinnen de Sessy hangt / staat moet voldoende koeling bieden, door een (actieve) luchtstroom door de ruimte en door ‘massa’. Massa kan een goede stevige dikke muur zijn waar de Sessy tegenaan is gemonteerd, maar ook veel volume ‘vrije’ omgevingslucht rondom de Sessy. Daar kan een installateur u ,wanneer nodig, eventueel in adviseren.

De uitgebreide versie met technische testdetails hieronder:

De Sessy heeft zowel bij het laden als het ontladen gedraaid in dynamische modus met maximaal vermogen gedurende drie uur lang.

Zie eventueel eerdere posts van mij voor de afbeeldingen van de aangepaste behuizing / kap om onderstaande verhaal beter te begrijpen.

Met een glazen buitenthermometer is er aan de uitgang van de ventilatoren van de omvormer >51*C gemeten bij het laden op 2200W. Deze thermometer is geschikt tot 50*C dus ben ik bij 51*C gestopt met meten. Die laatste graden stegen zo langzaam dat ik verwacht dat de temperatuur onder de 53*C zal blijven.

Het temperatuurverschil over de omvormer zal daarmee ca. 25 graden zijn tov. de omgevingstemperatuur van 28*C aan het begin van de test.

Die temperatuur aan de uitgang van de grootste warmtebron vertaalt naar een temperatuur van de uitgaande luchtstroom op ca. 5 cm voor de nieuwe gaten met een waarde tussen de 35-40*C in de middag bij het laden en tussen de 40-45*C in de avond bij het ontladen. Deze warmte wordt nu de ruimte van de omgeving ingeblazen. Vergelijk het met een zware soldeerbout van ~200W die de ruimte verwarmt gedurende het opladen. En met een soldeerbout van ~170W gedurende het ontladen. Veel ‘massa’ duurt langer om op te warmen, daarom de hete lucht niet naar de kleine accuruimte maar zo snel mogelijk naar de omgevingslucht buiten de Sessy geleiden.

De omvormer en de achterplaat zijn nog niet helemaal afgekoeld na het laden in de middag. Dat maakt dat Sessy weer verder opwarmt vanaf een hogere begin temperatuur om vervolgens met max. vermogen van 1700W te ontladen.

Het warmtebeeld in deze hete 30*C testsituatie ziet er praktisch identiek uit met eerder gemaakte warmtebeeld foto’s bij een omgevingstemperatuur van 22*C.

Wat opvalt is dat de warmte zich wat verder verspreid via het staal van de behuizing / kap.

De accu’s warmen wel iets meer op maar toch vooral door de eigen gegenereerde warmte bij die hogere starttemperatuur / omgevingstemperatuur. Voor de koeling van de accu’s zijn de gaten in de kap aan de rechterkant.

Eventueel kan men daar ergens nog voor een extra interne ventilator kiezen om de luchtstroom aan de accuzijde actiever te maken. Die extra ventilator zal dan wel een koppeling moeten krijgen met het gemoduleerde signaal van de  ventilatoren van de omvormer. Daar is nu niet voor gekozen.

Om de gaten netjes en vooral veilig af te werken zullen er roostertjes voor komen, maar voor het gemak van het testen en meten zijn die tijdens de test even weggelaten.

Zoals u ziet is er alles aan gedaan om de accu’s in deze Sessy (v1.1.1) zo koel mogelijk te houden bij warme omgevingen zonder consessies te hoeven doen aan de maximale prestaties.

 

Van een telefoongesprek met de Sessy klantenservice heb ik begrepen dat de nieuwste generatie Sessy’s de omvormer bovenin heeft zitten met een uitgang voor de lucht direct weg van de accu’s. Dat klinkt hoopvol. Daar heb ik als eigenaar met een versie 1.1.1 alleen niet zo veel aan. Wel wordt er op de achtergrond bij Sessy hard gewerkt aan een firmware update die de warmteproblemen bij verschillende oudere versies oplost. Hoe dat uitpakt zal de toekomst uitwijzen.

Doe voor nu uw voordeel met de informatie uit deze hittetest op een ‘aangepaste’ Sessy thuisaccu. Hoe voor u een eventuele aanpassing op de kap en koeling van de thuisaccu eruit ziet is uiteraard helemaal vrij om te kiezen. En misschien is het in uw situatie helemaal niet een issue. Prijs u in dat geval maar gelukkig.

In de bijlage het warmtebeeld bij een omgevingstemperatuur van 30*C vlak voor het einde van het ontladen op 1700W gedurende drie uur lang.

Aangezien de thermische camera een ongecalibreerde bolometer (sensor) heeft is er geen temperatuurschaal aanwezig op de foto’s.

(Voor uw inzicht is hieronder de omgevingstemperatuur 30*C in het donkerblauw en het rode deel zit rond de 45*C.)

Olaf_G 02/07/2025 4:31 pm

In de bijlage het warmtebeeld bij een omgevingstemperatuur van 30*C ongeveer 20 min. na het stoppen met drie uur lang ontladen op 1700W.

Intern heeft de achterplaat van het stalen frame toch nog een flink deel van de warmte van (ik vermoed) de omvormer opgenomen. Dat was te voelen aan de onderzijde en het onderste gedeelte van de achtplaat die meer dan handwarm aanvoelde.

Sjefpostert 03/07/2025 7:50 am

@olaf_g geweldig werk en goed gedocumenteerd! Maar ik vraag mij af hoe Sessy / Charged dit via een software update wil verhelpen. Uit alles wat u beschreef maak ik op dat de warmte geaccumuleerd wordt in de behuizing door onvoldoende / slechte luchtstroom. Ik ben niet gecharmeerd om zelf aanpassingen aan de behuizing te maken omdat dit eventuele aanspraak op garantie zou kunnen frustreren.

0

Zelfde probleem, regelmatig uitval omdat het accupakket te warm is. Ik had dit eerder niet, maar sinds update naar 1.9.1 (voorzover ik weet). Ik heb eerder "Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing" geactiveerd, maar merkte dat de batterijen toen er heel snel mee ophielden, dus dat weer uitgeschakeld. Maar het lijkt alsof deze modus actief blijft. Ik heb de update opnieuw geinstalleerd op dongels en batterijen, en de batterijen later nog een keer herstart (stroom er ruim 10 seconden vanaf), de "Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing" staat zeker weten uit bij de batterij-instellingen. 

Duurt lang voordat de batterij detecteert dat de temperatuur voldoende gezakt is, de ventilator draait dan niet eens actief (mag maximaal volgens de instellingen). Dit is geen doen zo. Als ik tussen de middag wil laden van bijna 0% tot 100% stopt het laden herhaaldelijk voor enige tijd (half uur/uur). 

0

Toch een ietwat vreemde situatie. Gisteravond om 19:00 uur begon de sessie met terug leveren en toen deed zich hetzelfde fenomeen voor. Het was toen circa 21 graden in de omgeving. Ik zal vandaag nog eens goed kijken. Maar wat geeft Sessy aan als omgevingstemperatuur? Bij de installatie werd hier niets over gezegd. Bovendien was de software iets in de war. Sessy staat in dynamische modus en toch begint hij te laden van het net om 11 uur s’avonds ? Ik heb toen omgezet naar nom maar dat was ook geen oplossing. 

Hielko 21/05/2025 11:07 am

@sjefpostert Mijn ervaring is dat als je meerdere Sessy's hebt, en één is uitgeschakeld vanwege de te hoge temperatuur van het accupakket, de modus niet meer goed werkt. Als dat niet het geval was om 11 uur, dan zou ik Sessy mailen over dit probleem.

Sjefpostert 21/05/2025 11:13 am

Ik zal de vraag eens bij Sessy neerleggen. Maar weet u misschien ook in welk temperatuur bereik de omgeving moet zijn?

Hielko 21/05/2025 11:14 am

@sjefpostert Nee dat weet ik niet. Het hangt natuurlijk ook af van de ventilatie in de ruimte waar de Sessy staat.

0

Vandaag is mijn Sessy weer teruggeschakeld met laden. Scheelt 13% lading. Zie foto. En het was totaal niet warm in de ruimte waar hij hangt. 

Pagina 1 / 2
Deel: