Het is maar raar gesteld met de weergave van de SOC-waarde. Ik lees die uit mijn Sessy's via API (webbrowser of Homey).
Ik heb 2 Sessy's, de laatste is een paar maanden oud, de eerste ruim 1,5 jaar.
Eergisterochtend waren beide Sessy's helemaal leeg (0% SOC).
Tijdens de meest goedkope 4 uren van die dag zet ik het laden voluit aan.
Sessy 1 (de oudste) was in een mum van tijd vol (minder dan 1 uur wat natuurlijk niet kan): 100% SOC. Alleen bleef het laadvermogen hoog, dus het laden ging door.
Sessy 2 was met identieke vermogen als Sessy 1 aan het laden, het eerste uur 2200 Watt, het tweede uur zakkend naar 1200, het derde uur naar 1100 Watt.
Het laden ging bij beiden identiek, alleen die SOC-waarde van Sessy 1, waarom zo snel op 100%?
Vandaag (zondag) waren beide Sessy's rond de 55%. Weer hetzelfde, nu de 2 goedkoopste uren voluit laden.
Sessy 1 begon met 2200 Watt, maar nog voor het eerste uur om was stond de SOC op 100% en STOPTE het laden. Hoewel het DOELVERMOGEN gewoon -2200 watt was, was het echte laadvermogen 0, NUL.
Sessy 2 daarentegen deed het prima, de SOC-waarde liep langzaam op en het laden ging gewoon door tot de 100% werd aangetikt: VOL.
Nu kijk ik tegen twee meters aan die beiden 100% SOC aangeven. Of Sessy 1 echt vol is weet ik niet.
Of de startwaarde van 55% klopte niet of de Sessy is echt niet vol.
Dit vreemde gedrag zie ik sinds de Sessy's op firmwareversie 1.9.2 draaien.
Het advies om een paar keer leeg-vol-leeg-vol te doen heb ik vaak gedaan.
Hebben meer gebruikers van Sessy hier "last" van?
Zondag stelde ik de vraag of Sessy 1 wel echt vol was.
Ondertussen weet ik het antwoord: NEE.
Maandag stortte de SOC-waarde heel snel volledig in naar 0%, terwijl Sessy 2 een normaal gedrag liet zien.