Een tijdje geleden (2022-2023) heb ik me samen met een dorpsgenoot ingeschreven voor de eerste generatie Sessy’s. Beide units zijn destijds (2023) op de vliering geïnstalleerd en hebben vanaf het begin prima gefunctioneerd.
Fast forward naar januari dit jaar: buurman ging verbouwen (dakkapel, herindeling) en moest daardoor afscheid nemen van zijn Sessy en PV-installatie. Ik heb zijn Sessy overgenomen en hem geholpen met de demontage. Dat hebben we eind januari technisch losgekoppeld.
Omdat zo’n unit (sessy) behoorlijk wat gewicht heeft, hebben we het fysieke verplaatsen uitgesteld tot er een kraan beschikbaar (plaatsing dakkapel) was. Uiteindelijk hebben we de Sessy eind mei naar beneden getakeld. Daarna heb ik ‘m in mijn schuur geplaatst, waar ik nog een vrije groep had op een andere fase dan mijn bestaande Sessy’s (netjes verdeeld dus).
Na aansluiten begon het gedoe: unit wilde niet correct opstarten / geen stabiele werking. In overleg met Charged (Sessy) een vrij uitgebreid troubleshooting-traject doorlopen:
- Remote diagnostics
- Diverse resets / checks
- Netwerk/dongle issues uitgesloten
- Hardwarematig onderdelen vervangen (o.a. dongle + interne systeemboard)
Kortom: alles wat je normaal in een RMA-voortraject zou verwachten, is eigenlijk doorlopen — maar zonder resultaat.
Uiteindelijk kwam Charged vorige week zelf met de conclusie: dit gaan we niet verder debuggen, we vervangen de hele unit. Dat vond ik eerlijk gezegd al opvallend netjes, zeker gezien het feit dat deze batterij van eigenaar is gewisseld.
Vandaag is de vervanging uitgevoerd. Nieuwe generatie Sessy is geplaatst — en daar zitten dus ook wat fysieke verschillen in (andere beugels, voetjes, licht aangepast formaat). Installatie is opnieuw gedaan en complimenten voor de monteur: deze heeft wederom strak werk, en alles netjes afgewerkt.
Na inbedrijfstelling ging het meteen goed: unit kwam direct online en draait nu zonder issues in NOM-modus.
Wat mij hier vooral opvalt (en wat je niet vaak meer ziet):
- Support stopt niet bij “niet eerste eigenaar”
- Troubleshooting wordt serieus genomen (geen standaard scriptwerk)
- Uiteindelijk gewoon vervangen als het probleem niet oplosbaar blijkt
- Proactieve communicatie vanuit Charged zelf
Conclusie:
Blij dat ik destijds voor een Nederlandse partij als Sessy heb gekozen. Techniek is één ding, maar dit soort aftersales en support maakt uiteindelijk het verschil — zeker in een markt waar veel oplossingen vrij “black box” zijn.
Roland, Twan en team: dit is hoe goed jullie het doen 👍